May.2016
©Toshikatsu Kiuchi + Taichi Sunayama + YAMADABASHI
Object Disco
To disco-fy the object
Stepping out of the north exit of Nakano Station, you see the Sun Mall shopping arcade leading straight to Nakano Broadway. Running parallel to it, a street filled with eateries extends north to south; if you walk east through that street, you enter a tranquil residential area where old and new structures intermingle. Winding alleys, an intimate sense of scale, and the open spaces and greenery provided by hospitals and nursery schools characterize this neighborhood. About a six-minute walk from the station, on a corner lot in a streetscape full of diverse expressions, lies the site of Object Disco.
The client wanted to open part of a rental housing complex—built on their own privately owned corner lot—to the general public. Such a modest effort to create a “public” space from one individual to others is in itself rare. By expanding the approach to a rental apartment complex (where various tenants live) so that nearby residents could also share it, they aimed to propose a prototype for a small-scale communal space.
The initial expectation was for the space to serve as a common area where users of the nearby hospital, welfare facilities, and nursery school could stop to rest, as well as a front yard for the ground-floor tenant of the apartment building. However, this was merely a potential demand; the design needed a framework that would allow for transformation and experimentation. As a response, the project team shared the keywords of creating a “dictionary-like” space, in contrast to a “novel-like” space.
At Object Disco, two objectives were set:
For this “dictionary-like” form to take shape, it is crucial that the relationships defined among the set of objects and the incidental relationships between everyday items or secondary external interventions and the object set can coexist equally. (We call this state of emergent equivalence “discoing” or the “Object Disco state.”) In defining these designed relationships, we experimented with chance operations centered on free association—a technique originating in 1950s experimental music that embraces randomness. We added elements to enhance the environment—such as benches for resting, bollards to protect the lot, and stepping stones for passage—and wove them into the local context.
This process of association and integration was carried out from an isometric viewpoint looking down from the northwest corner of the site—where the corner opens up—rather than through explicit plan or elevation drawings. By doing so, we avoided fixing the nature of the experience into any single, definitive form.
--
オブジェクトディスコ
オブジェクトをディスコさせる
中野駅北口、正面の中野ブロードウェイに至るサンモール商店街、その1本隣りを平行して南北に走る飲食店街を東に抜けると、新旧入り混じる閑静な住宅街に至る。入り組んだ路地、親密なスケール感、病院や保育園が生み出す余白と緑。駅から徒歩6分ほど歩いた多様な表情が溢れる町並みの角地に、オブジェクトディスコの敷地は位置する。
クライアントは、自らの私有地である角地に建てた賃貸集合住宅の一角を、一般にも開かれた場所にすることを望んでいた。個人から個人へのささやかな公共の試みは、それ自体が稀有だ。他者が集まって暮らす賃貸集合住宅のアプローチ部を、ひとつ広げて周辺住民も共有可能なプロトタイプとする。 近隣にある病院、福祉施設、保育園の利用者が休憩地点として立ち寄れるコモンスペースとして、またマンションの1階テナントの前庭としての利用は見込まれたが、それは潜在的な需要でしかなく、設計には変化や実験を許容する枠組みが求められた。その回答として、チーム内では「小説的」な空間に対しての「辞書的」な空間というキーワードが共有された。
オブジェクトディスコでは、
が目指された。 この辞書的な形式の成立には、オブジェクト群同士に定義された関係と、日用品・二次的な他者介入とオブジェクト群との偶発的な関係が等価に存在できること(僕らはこの等価な創発状態を「ディスコしている」ないしは「オブジェクトディスコ状態」と呼んでいる)が鍵となる。設計される関係の定義には自由連想を核としたチャンス・オペレーションの方法(1950年代の実験音楽に端を発する偶然を利用した制作手法)が試みられた。休憩するベンチ、敷地を守る車止め、通り抜けのための敷石に、環境を高質化する要素を付加し、コンテクストとの関係を編み込んでいった。
連想と編み込みの作業は、体験のあり方が一意に固定されてしまわないよう、明示的な平立面ではなく、角地の開いた方向にあたる敷地北西の上部から見下ろすアイソメ的視点で行った。
Credit | |
---|---|
Design | Toshikatsu Kiuchi + Taichi Sunayama + YAMADABASHI ( Riku YAMAKAWA/Izumi Soeda/Yoshifumi Hashimoto ) |
Client | Private individual |
Construction / Execution | |
---|---|
Architecture | Double Box ( Shigefumi Wada, Shingo Yamamoto ) |
Steelwork | Steel Create ( Shinichi Nakagaki ) |
Planting | Prom ( Hideyuki Osawa ), Owner’s own work |
Data | |
---|---|
Site area | 25.76 m² |
Maximum height | 2,100 mm |
Structure | Reinforced concrete, steel frame |
Design period | November 2015 – May 2016 |
Construction period | June 2016 – August 2016 |